View Source

Newsmax Apologizes for False Claims of Vote-Rigging by a Dominion Employee

The conservative news outlet Newsmax formally apologized on Friday for spreading baseless allegations that an employee of Dominion Voting Systems had rigged voting machines in an effort to sink President Donald J. Trump’s bid for re-election last year.

In a statement posted on its website, Newsmax acknowledged that it had found “no evidence” for the conspiracy theories advanced by Mr. Trump’s lawyers, supporters and others that the employee, Eric Coomer, had manipulated Dominion voting machines, voting software and the final vote counts in the election.

“On behalf of Newsmax, we would like to apologize for any harm that our reporting of the allegations against Dr. Coomer may have caused to Dr. Coomer and his family,” the statement said.

Mr. Coomer, director of product strategy and security for Dominion, sued Newsmax and several pro-Trump figures in December, after he had been roundly vilified in the right-wing media sphere. In his lawsuit, which also names the Trump campaign, Rudolph W. Giuliani and the One America News Network, Mr. Coomer claimed that he had suffered harm to his reputation, emotional distress, anxiety and lost earnings as false accusations spread throughout the pro-Trump world that he was plotting to rig the election.

posted a photo of Mr. Coomer on Twitter, alongside the false claim that Mr. Coomer had said he would ensure a Biden victory. Mr. Giuliani, Mr. Trump’s lawyer, said at a news conference that Mr. Coomer was a “vicious, vicious man” who was “close to antifa,” the lawsuit said.

And Sidney Powell, who was also one of Mr. Trump’s lawyers, replied, “Yes, it’s true,” on Newsmax when she was asked if Mr. Coomer had said, “Don’t worry about President Trump, I already made sure that he’s going to lose the election,” according to the lawsuit.

As a result, Mr. Coomer received an onslaught of offensive messages, harassment and death threats, according to the lawsuit, which names Ms. Powell as a defendant.

“These fabrications and attacks against me have upended my life, forced me to flee my home, and caused my family and loved ones to fear for my safety, and I fear for theirs,” Mr. Coomer wrote in an opinion column published in The Denver Post in December.

a statement renouncing a number of false claims about Dominion and Smartmatic, another election technology company that had become the focus of conspiracy theories. The statement came after Smartmatic said it had sent Newsmax legal notices and letters demanding retractions for publishing “false and defamatory statements.”

Newsmax’s statement acknowledged that “no evidence has been offered that Dominion or Smartmatic used software or reprogrammed software that manipulated votes in the 2020 election.”

In February, a Newsmax host, Bob Sellers, cut off Mike Lindell, the chief executive of MyPillow and a vociferous Trump supporter, when he began attacking Dominion on air. As Mr. Lindell continued to talk, Mr. Sellers read a prepared statement saying the election results had been certified in every state.

“Newsmax accepts the results as legal and final,” Mr. Sellers said. “The courts have also supported that view.”

Fox News, Mr. Giuliani and Mr. Lindell.

View Source

Dominion Sues Fox News, Claiming Defamation in Election Coverage

Fox News and its powerful owner, Rupert Murdoch, are facing a second major defamation suit over the network’s coverage of the 2020 presidential election, a new front in the growing legal battle over media disinformation and its consequences.

In the latest aftershock of Donald J. Trump’s attempt to undermine President Biden’s victory, Dominion Voting Systems, an election technology company that was at the center of a baseless pro-Trump conspiracy about rigged voting machines, sued Fox News on Friday for advancing lies that devastated its reputation and business.

Dominion, which has requested a jury trial, is seeking at least $1.6 billion in damages. The lawsuit comes less than two months after Smartmatic, another election tech company, filed a $2.7 billion lawsuit against Mr. Murdoch’s Fox Corporation and named the Fox anchors Maria Bartiromo, Lou Dobbs and Jeanine Pirro as defendants.

In a 139-page complaint filed in Delaware Superior Court, Dominion portrayed Fox as an active player in spreading falsehoods that the company had altered vote counts and manipulated its machines to benefit Mr. Biden in the election.

Mr. Giuliani and Ms. Powell for defamation. The company also sued Mike Lindell, the chief executive of MyPillow and a Trump ally who was also a frequent guest on Fox and other conservative media outlets. Each of those suits seeks damages of more than $1 billion.

“The truth matters,” Dominion’s lawyers wrote in Friday’s complaint against Fox. “Lies have consequences. Fox sold a false story of election fraud in order to serve its own commercial purposes, severely injuring Dominion in the process. If this case does not rise to the level of defamation by a broadcaster, then nothing does.”

In a statement on Friday, Fox said that its 2020 election coverage “stands in the highest tradition of American journalism” and pledged to “vigorously defend against this baseless lawsuit in court.”

Dominion’s filing on Friday represented what its lawyers called a new phase in its battle against its detractors, and Thomas A. Clare, part of the company’s legal team, said it was unlikely to be the last lawsuit filed. His firm, Clare Locke, has in recent weeks joined with the firm Susman Godfrey, which is known for taking cases to trial.

filed a motion to dismiss the Smartmatic lawsuit, arguing that the false claims of electoral fraud made on its channels were part of covering a fast-breaking story of significant public interest. “An attempt by a sitting president to challenge the result of an election is objectively newsworthy,” Fox wrote in the motion.

The narrative that Mr. Trump and his allies spun about Dominion was among the more baroque creations of a monthslong effort to cast doubt on the 2020 election results and convince Americans that Mr. Biden’s victory was not legitimate.

Dominion, founded in 2002, is one of the largest manufacturers of voting machine equipment in the United States; its equipment was used by election authorities in more than two dozen states last year, including several states carried by Mr. Trump.

Allies of Mr. Trump falsely portrayed Dominion as biased toward Mr. Biden and argued, without evidence, that it was tied to Hugo Chávez, the long-dead Venezuelan dictator. John Poulos, Dominion’s founder, and other employees received harassing and threatening messages from people convinced that the company had undermined the election results, according to the complaint.

Fox News and Fox Business programs were among the mass-media venues where Mr. Trump’s supporters denounced Dominion. The lawsuit also cites examples of Fox hosts, including Ms. Bartiromo and Ms. Dobbs, uncritically repeating or vouching for false claims made by Mr. Giuliani and Ms. Powell.

“Fox took a small flame and turned it into a forest fire,” Dominion wrote in the lawsuit. “As the dominant media company among those viewers dissatisfied with the election results, Fox gave these fictions a prominence they otherwise would never have achieved.”

faced a reckoning of sorts from the threat of defamation litigation, a relatively novel tactic in a battle against disinformation that had previously been limited to ad boycotts and liberal public pressure campaigns.

In February, two days after Smartmatic filed its suit, Fox Business canceled “Lou Dobbs Tonight,” its highest-rated program. Newsmax, a pro-Trump cable channel also facing potential legal action, cut off Mr. Lindell when he repeated falsehoods about rigged voting machines.

Taken together, Dominion and Smartmatic are demanding at least $4.3 billion in damages from Fox. Controlled by Mr. Murdoch, 90, and his elder son, Lachlan, the Fox Corporation reported that it had made $3 billion in pretax profit from September 2019 to September 2020, on revenue of $12.3 billion.

the network’s early projection that Mr. Biden would carry Arizona.

Dominion also makes the case that Fox and its hosts benefited from uncritically repeating these baseless claims. The suit cites a postelection rise in ratings for anchors like Ms. Bartiromo and Ms. Dobbs, and notes that the ex-husband of Ms. Pirro, who spoke on-air of a stolen election, later secured a pardon from Mr. Trump.

“Fox has had a problem because a lot of its pundits have said the very things that have led Dominion to bring this lawsuit,” the First Amendment lawyer Floyd Abrams said in an interview.

In its response to the Smartmatic suit, Fox argued that its reporting on the election should be viewed in its totality — pointing out that at least one host, Tucker Carlson, voiced skepticism about Ms. Powell’s statements — and that claims by the president’s lawyers in an election dispute were inherently newsworthy. “This lawsuit strikes at the heart of the news media’s First Amendment mission to inform on matters of public concern,” Fox wrote in that motion.

Mr. Zick, the First Amendment lawyer, said that Dominion had included an implicit response to that argument: “This isn’t neutral reportage. It’s disinformation for profit.”

View Source